joi, 26 august 2010

Kodak: „Tu apeşi pe buton, noi facem restul!“

Kodak – un nume inventat din nimic, dar recunoscut oriunde în lume pentru capacitatea de a păstra imaginile de orice fel: clipele dragi, evenimente marcante, momentele memorabile. În spatele succesului unei mărci imposibil de asimilat cu orice altceva, se ascunde atât povestea pasiunii unui singur om, George Eastman (1854 – 1932), pentru aducerea imaginii mai aproape publicului larg, cât şi un lung şir de invenţii care au menţinut compania în topul celor mai buni furnizori de soluţii pentru imprimarea diverselor tipuri de imagini.


În 1888, când George Eastman patentează invenţia sa – aparatul de fotografiat cu roll film, acesta era deja un nume în lumea fotografilor după ce el şi mai apoi compania pe care a înfiinţat-o în 1892, în oraşul Rochester, statul New York, a încercat să găsească diverse soluţii pentru a simplifica procesul de fotografiere.

Roll filmul este o bucată de peliculă fotosensibilă, fabricată din nitroceluloză şi inventată de acelaşi Eastman, de circa 1 m lungime, care este introdusă într‑o casetă metalică ermetic izolată de lumină, înfăşurată pe o rolă. După ce se realizează fotografia, filmul se rulează pe altă rolă, de asemenea într-o casetă ermetic izolată de lumină, până la procesul chimic de developare. Aceasta a făcut posibilă construcţia de aparate de fotografiat mai mici, uşoare, portabile. Idealul lui Eastman era să construiască un aparat care să fie la fel de uşor de manevrat şi cunoscut, precum un creion.

De altfel, şi sloganul ales: „You ­press the button, we do the ­rest“ (tu apeşi pe buton, noi facem restul - n.r.), tot de Eastman pentru prima sa cameră, exprimă exact ideile acestuia. La baza succesului companiei Kodak au stat o serie de principii de bază – producţia de masă la costuri minime, distribuirea către un public cât mai larg a unei game cât mai diverse de produse, publicitatea, stimularea creşterii şi dezvoltării prin cercetare continuă, respectul şi fidelizarea angajaţilor şi reinvestirea profitului prin extinderea domeniului de activitate.

Simplificarea procesului de fotografiere, reducerea greutăţii aparatului, dar şi invenţiile ulterioare, făceau ca în 1896, Kodak să vândă circa 100.000 de camere de fotografiat şi să producă aproximativ 640 de kilometri de film şi hârtie fotografică lunar. În acel moment, cel mai ieftin aparat costa cinci dolari. Cel mai ieftin aparat Kodak – Brownie – a fost lansat în 1900 la preţul de un dolar.

Reclamele Kodak au apropiat şi mai mult publicul de produsele companiei. Imaginea amatorilor care puteau să facă oriunde poze, după cum se poate vedea şi în afişul alăturat (care datează din 1920), au adus o veritabilă creştere a vânzărilor.

Tehnologia lui Eastman era accesibilă oricui, într‑o gamă variabilă. Imaginea Kodak a avut şi mai mult de câştigat prin introducerea primului film. Implicarea în proiecte medicale (suportul pentru razele X - 1914), peliculele folosite în industria cinematografică (atât cele pe bază de nitrat cât şi cele pe bază de acetat), dar şi instrumentele de mare sensibilitate folosite de NASA în proiectul de fotografiere şi cartografiere a suprafeţei lunare (anii ’60) sau inventarea camerei foto digitale (1975) au contribuit la promovarea companiei lui Eastman.

Acest articol a fost publicat în revista Historia

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu